Ullerntreneren
En trener på Ullern skal hele tiden jobbe for å legge til rette for vår visjon glede i dag, bedre i morgen og læring for livet - for hver enkelt spiller. Det innebærer at opplevelsen av treningen som er i dag skaper glede, både i form av at man har det gøy og at man opplever gleden det gir å få til noe. Hvis vi klarer å skape disse opplevelsene i tråd med vår treningsmetodikk vil vi gi spillerne opplevelsen av at de blir bedre til å spille fotball, i et miljø som samtidig lærer de langt mer enn bare fotball. Som trener har vi en enorm påvirkningskraft på hvordan hver spiller opplever å være hos oss. For å bruke denne i samme retning har vi egenskaper vi vektlegger at hver trener strever etter for å bidra til både spillere og klubb.
Skaper relasjon
En av Ullerntrenerens viktigste egenskaper ligger i å skape en relasjon til hver enkelt spiller. Våre spillere skal så fort vi klarer oppleve en trygghet i at vi er der med de beste intensjoner for de, og at de er en like viktig del av gruppa som alle andre. Vi kan være så dyktige vi bare vil på fotballfaget, design av øvelse, eller å se spillet, men vi er til liten hjelp hvis vi ikke skaper en relasjon til spillerne vi så gjerne ønsker å hjelpe.
Er forberedt
Våre trenere skal ha evnen til å planlegge treninger som gjør at både trenere og spillere kan ha alt fokuset sitt rettet mot aktiviteten underveis i treningen, og samtidig setter flest mulige spillere i situasjoner som skaper utvikling. Detaljer som utstyr, oppsett av øvelser, grupper/lag, og kommunikasjon med øvrige trenere rundt kull/lag er eksempler på ting som vi ikke ønsker skal kreve treningstiden vår og som kan gjøres før treningen.
Skaper glede og læring
Hva som gjøres på en trening og hvordan det gjøres er med på å skape de situasjonene som spillerne tilpasser seg. Ved å tilpasse hvem man spiller med og mot, betingelser og kompleksitet legger vi rammene for hvilke situasjoner spillerne må løse og hvordan de må handle for å lykkes. Samtidig skal vi være bevisste på når og hvordan vi gjør aktivitet som har som mål å ha en annen effekt en utvikling av fotballferdighet. Lek og konkurranse er en viktig del av trening, og kan bidra også bidra til annen læring.
Viser innstilling i praksis
Spillerne lærer mer av hva vi gjør enn hva vi sier. Vi skal i gjennom hvordan vi oppfører oss på trening være et bilde på hvilken adferd vi ønsker fra spillerne.
Gir spillere tid til å utforske, feile og reflektere
Vi skal være bevisste på hva som utvikler fotballferdigheten på trening, og også hva som ikke gjør det. Vi ønsker at spillerne i størst mulig grad selv finner løsninger, og skaper refleksjon ved å stille spørsmål når vi ser at de står fast. Vi ønsker også at spillere blir bevisste på hvorfor de løser noe bra, slik at de videreutvikler dette.
Vet hvem man trener
Vi trenere må være bevisste på hvem vi trener og hvilke konsekvenser det har for hvordan vi gjennomfører en økt. Barn trenger andre ting enn ungdommer og spillere som satser har andre ønsker enn de som kommer innom en gang i uka. Vi skal tilpasse oss til spillerne og ikke motsatt. En trener i Ullern skal vite hvilke forutsetninger og utfordringer som preger konteksten man til enhver tid jobber i.
![]() | ![]() |