13-19 år

Ungdomsårene er preget av store forandringer. Kroppen endrer seg for alle, samtidig som det er svært individuelt hvor fort og når. To 15-åringer som møtes i duell kan rent biologisk være et barn mot en voksen. I tillegg skjer det store endringer sosialt for hver enkelt spiller. Skolebytter og krav fra omverden gjør at dette er en tid hvor mange preges av hva som skjer på andre arenaer, i større grad enn tidligere. 

Dette er også en alder hvor de vokser til, forstår mer av hva vi snakker om, og blir i stand til å ha en tettere relasjon til treneren sin. De er mer selvstendige, og i større grad i stand til å sette ord på hva de ønsker, tenker og føler. Alt dette er med på å prege utfordringer og muligheter i treningshverdagen, noe en trener selvsagt burde sette seg inn i for å kunne gjøre en best mulig jobb. 

Vi trenere må ta et større ansvar for å utdanne spillere i å forberede seg til trening, og for å periodisere belastningen slik at alle kan utvikle seg best mulig. De store individuelle forskjellene gjør dette alene til en krevende oppgave. Spillernes modenhet og grad av bevissthet gjør at de i større grad kan forholde seg til taktiske prinsipper, spesielt fra 14 år og oppover. Dette er årene hvor de skal lære seg å spille Ullernfotball i full skala, og det er selvsagt også noe som preger treneroppgavene og hvordan man anvender vår treningsmetodikk best mulig i praksis. 

Ikke minst er det ekstremt viktig at vi er bevisst på hva fotballtreningen skal være for hver enkelt, og at vi bygger et miljø rundt hver spiller som gjør at Ullernbanen fortsetter å være en plass ungdommene ønsker å dra til. 


Planlegging

Oppmøte

Underveis

Etter

  • Planlegge økten for laget, og tilpasse for individet. Være i kontakt med spillere som man vet trenger individuelle tilpasninger 
  • Alle trenger fortsatt å bli sett og å kjenne at de har en plass. Alle må hilses på, prates med og anerkjennes. Vær bevisst på at dette er viktig selv om de er mer selvstendige og kanskje viser mindre interesse
  • Observere aktivt for å se om økten skaper de situasjonene du ønsket. Hvis man ser for mye etter noe man har håpet skal skje, kan man samtidig ikke få med seg noe som kanskje er viktigere. Gjør avtaler med medtrenere før økten slik at man gjør en best mulig observasjon av det som faktisk skjer
  • Legge til rette for egentrening. Gjøre alt vi kan for øke sjansen for at man kan stå igjen etter økten eller benytte treningsrommet. Veien til dette kan være lengre hvis vi snakker for lenge eller skaper andre hindringer. 
  • Sørge for økter med et tema som er i tråd med klubbens spillemodell. Legge opp til mye fokus på noe, i stedet for noe fokus på mye. 
  • Forsøke å bruke tiden før økt for å sette moduset som man ønsker å ha spillerne i når økten starter. Vi ønsker kvalitet på hele treningen, og vil ikke bruke den første halvtimen på å "komme i gang med konsentrasjonen".
  • Reflektere underveis på hvilke handlinger som kan bidra til at økten blir best mulig. Justering av øvelse, kompleksitet, stille spørsmål for å hjelpe spillerne 
  • Gjøre ekstra tiltak for å skape læring fra treningen. Video av hele treningen eller snutter, spørsmål til grupper eller enkeltspillere, samtaler osv. Spillerne er mer modne for å lære gjennom refleksjon.
  • Gradvis øke kompleksitet i hva som trenes på i tråd med spillernes modning. I løpet av disse årene blir de mer klare for å reflektere og setter ord på det de opplever.
  • Forberede spillerne på hva som skal skje og kanskje introdusere tema. Unngå å ramse opp ting som du uansett må gjenta på banen, men samtidig bruke tiden slik at du kanskje trenger å bruke mindre tid til prat på økten.
  • Planlegg for å kunne bruke tiden mest mulig på spillerne. Hvis noen andre flytter mål kan du snakke med en eller flere om det som har skjedd eller det som skal skje. 
  • Involver flere i å evaluere treningen. Medtrenere eller enkeltspillere kan komme med opplevelser og observasjoner du har oversett. Disse tankene kan være det som gjør den neste treningen noen hakk bedre. 
  • Jevnlig bruke tid før treninger for å bygge kultur, skape læring og påvirke utenfor felt (spillermøter, video, etc).