Vår treningsmetodikk

Spillet som utgangspunkt

Vår måte å trene fotball på tar utgangspunkt i spillet og kravene som stilles i konteksten fotball spilles i. Denne konteksten kjennetegnes av interessekonflikten som eksisterer mellom to parter som enten forsvarer eller angriper. Lagets evne til å løse ulike og komplekse situasjoner i fotballkonteksten er avgjørende for å lykkes. En spillers evne til å handle i denne konteksten (fotballhandling) er det vi definerer som fotballferdighet. 


Fotballhandlinger

Enhver fotballhandling består av 1) kommunikasjon 2) valg og 3) utførelse i den rekkefølgen. For å utvikle evnen til å utføre denne prosessen i en fotballkontekst som er i konstant endring må vi så ofte som vi kan trene på nettopp det. Siden den enkelte spesifikke situasjonen er det som setter kravene for hvordan en spiller skal handle, må vi trene spillerne deretter. Det medfører at vi trener de til å handle med situasjonen som den utløsende faktoren for handling (K,V,U). 


Spesifisitet

For å utvikle kvaliteten på fotballhandlinger er en treners oppgave å skape en situasjon hvor spillerne må utføre gode nok fotballhandlinger for å lykkes. Prosessen som enhver fotballhandling innebærer (K,V,U) er gjensidig avhengig av hverandre, og kvaliteten på disse utvikles også best deretter. Uforutsigbarheten som naturlig ligger i hva med- og motspillere foretar seg, og hvor fort og ofte dette skjer er med på å skape et krav om å kunne kommunisere med fotballomgivelsene for å kunne ta gode handlingsvalg. En spillers evne til å velge består både av å kunne velge handling (for eksempel sentre eller skyte?) og å kunne velge utførelse (for eksempel skyte til venstre med innsiden, eller til høyre med vristen). Utførelsen av dette valget er den synlige delen av en fotballhandling. Selv om utførelsen er den delen av en fotballhandling som er synlig for andre enn den som utfører den, er de to andre komponentene også avgjørende for kvaliteten på handlingen. En innsidepasning kan bli brutt på grunn av at spilleren ikke har sett forsvareren som tok ballen (kommunikasjon), eller at spilleren så forsvarsspilleren men trodde han kunne spille forbi (valg), eller fordi at pasningen var akkurat litt for svak (utførelse). 


Tilpasning til hver enkelt spiller

Utviklingen av fotballferdigheten kan sees på som en oppdagelse av hvilke handlinger som løser ulike situasjoner, og hvilken utførelse som er mest effektiv og egnet for å oppnå det man ønsker med en gitt handling. For at spillere skal kunne gjøre slike oppdagelser (mestre), og gradvis mestre mer krevende og varierte situasjoner kan vi trenere tilpasse hvilke situasjoner de møter. Disse tilpasningene gjøres basert på spillerens nåværende fotballferdighet. Hvis en spiller ikke havner i situasjoner som krever andre løsninger, eller bedre utførelse på løsninger vil de heller ikke utvikle fotballferdigheten så mye som de kunne gjort.