8-12 år
I dette alderssegmentet utvikler mange en større interesse for fotballen, og antallet aktiviteter det er mulig å delta på blir langt flere. Barna er mer selvstendige og mindre avhengige av voksne for å være klar for fotballtreningen. Tross det må vi ikke overvurdere deres interesse for selve fotballen, eller undervurdere viktigheten dette har som noe de gjør sammen med kompisene sine. Vi trenere må være bevisste på hva som er kompisgjengene på kullet, og kjenne hver enkelt spillers behov for hvem de har rundt seg på trening. Noen lar seg ikke prege like mye av hvem de spiller med, mens andre vil bli svært hemmet over å ikke være på lag med bestekompisen. Selv om de begynner å bli store barn er fortsatt hovedmålet vårt at den organiserte aktiviteten motiverer de til å spille mer fotball, organisert og uorganisert!
Ungene viser nå en større forståelse for hvordan vi har det på trening, og kan også holde fokuset på oppgavene lengre. Vi trenere skal fortsatt være bevisst på at de lærer mest av å erfare hva som fungerer, og at fotballutviklingen deres avhenger av at vi legger til rette for nettopp det. Ved å tematisere øktene kan vi legge til rette for at de blir utfordret på ulike måter og utvikler flere sider av spillet sitt. Samtidig må vi også være klar over effekten lek og morsomme konkurranser har i treningen, og er med på å skape positive opplevelser.
Selv om mange har spilt fotball før og du som trener har hatt spillere på mange treninger skal vi ikke ta relasjonen med hver enkelt spiller (og foreldre) for gitt. De trenger å oppleve at de blir sett og at det betyr noe at de kommer på treningen. Det at selve aktiviteten blir av gradvis høyere nivå og at treningene handler mer om fotball fjerner ikke viktigheten av at vi skaper trygghet og viser at vi er der for hver enkelt spiller.
Planlegging | Oppmøte | Underveis | Etter |
 |  |  |  |
- Planlegge i så stor grad som mulig for at alle inndelinger skjer med hensyn til hver enkelt spillers trygghet og nivå. Vi har ikke fast inndelte grupper, og barna skal oppleve en variasjon i vanskelighetsgrad innenfor trygge rammer.
| - Være tidlig ute for å kunne hilse på alle når de kommer, spille og leke med barna, og hjelpe i gang der det trengs
| - Være et eksempel på at humør, latter og smil ikke trenger å gå på bekostning av fokus, innsats og engasjement.
| - Samling gir en mulighet til å avslutte økten med noe positivt og også skape refleksjon rundt læring fra dagens trening. Vi skal fortsatt være bevisste på at deres evne til å tenke tilbake i tid og se for seg noe som noen andre har opplevd er begrenset og i utvikling
|
- Legge opp treninger med tema slik at hver spiller får flere relaterte repetisjoner og situasjoner som de kan lære av. Tema skal ta utgangspunkt i utvikling av spillernes fotballferdighet, og ikke lagtaktiske oppgaver. (F.eks "hvordan opptre som 1F" og ikke "laget i høyt press")
| - Samling med gruppen for å vise alle at økten er i gang. Benytte muligheten presentere nye ansikt, introdusere hva som skal skje på treningen, skape bevissthet rundt hvordan vi oppfører oss på trening
| - Observere for å faktisk se hvordan enkeltspillere løser situasjoner. Være bevisst på at vi kan begrense de med å ha en for klar tanke på hva vi ønsker å se fra de.
| - Det er alltid noen minutter som kan brukes til en eller to enkeltspillere som kanskje trenger å bli sett, noen ekstra spørsmål om hvorfor økten ble som den ble i dag, eller skryt!
|
- Involver trenerteamet i det som skal skje, tankene bak og lytt til innspillene som kommer. Spillerne er tjent med å ha flere trenere som tenker.
| - Vær tilpasningsdyktig selv om du har en god plan for økta. Ved en god forberedelse kan du ha fokuset ditt på barna, og håndtere uforutsette ting (antall, mangel på utstyr, noen trenger en prat, endre grupper og øvelser)
| - Forsterke gode opplevelser for enkeltspillere og benytte anledninger for å stille de spørsmål med intensjon om å få de til å reflektere på hvorfor de får noe til
| - Inkluder foreldre hvis det er noe spesielt. Om noe har skjedd som vies ekstra oppmerksomhet bør foreldre informeres og sparres med. Dette burde også skje mens "episoden" sitter ferskt for store og små.
|
|
| - Begrense frys, forklaring, instruksjon og stopp i aktivitet underveis i økten. Vi skal være bevisste på at deres evne til å overføre noe vi viser/sier til de til spillet fortsatt er liten.
|
|
|
| - Still spørsmål for å hjelpe enkeltspillere når de ikke tilpasser seg eller står fast over tid
|
|