4 - 7 år

I denne alderen er det mange som kommer til oss og har sitt første møte med organisert fotball, og kanskje også organisert aktivitet. Vår viktigste oppgave er å skape en glede, nysgjerrighet og interesse for fotballen, og at barnas møte med oss motiverer de til å spille mer. Det legger føringer for hvordan vi planlegger og gjennomfører aktivitet, og ikke minst hvordan vi oppfører oss og hva som vektlegges. 

Små barn har i svært liten grad noe bevissthet rundt det som skjer på trening og hva de selv gjør. Som trener er det viktig å være klar over at hva vi sier kan tolkes i alle retninger, og at spillernes læring kommer gjennom prøving og feiling. Vår jobb er å legge til rette for aktivitet som oppleves som morsom og som samtidig gir barna utvikling i å spille fotball. 

Selv om vår rolle er å være trener for de, er vi også den voksne personen som de skal vite er der for dem. Etterhvert som de blir mer kjent med Ullernbanen kommer de på trening uten foreldre. I hvor stor grad det blir en positiv opplevelse avhenger minst like mye av at vi klarer å ta vare på de som at vi er dyktige trenere på feltet. Det innebærer at alle får knytta skoene sine, husker å få på seg ullklær, spist matpakken før trening, osv. 


Planlegging

Oppstart

Underveis i økten

Etter økten

  • Planlegge for lek, nok tid med ball, trygghet (hvem de har rundt seg), mestring (hvem de spiller med og mot) og valg av øvelser (vanskelighetsgrad og kompleksitet) 
  • Tidlig ute for å kunne ta i mot så mange som mulig, og ha god tid til å bli kjent med barn og foreldre. Observere hvem som leker med hvem, og hvem som trenger ekstra trygghet fra treneren 
  • Gripe anledninger til individuell kontakt/lek (pauser, knytte sko, o.l) 
  • Samling med mål om å avslutte med noe positivt (hva har vært gøy, hva fikk du til)
  • Planlegge for høyt aktivitetsnivå og fokus gjennom hele økten. De små blir lettere distrahert, og vi skal sørge for at de venter så lite som mulig på fotballtrening
  • Være tilgjengelig og imøtekommende. Kontakte de som ser ut som de ikke vet hva som skjer og hvor de skal. 
  • Observere aktivt for å se om aktiviteten er som planlagt, om det er tilpasninger som må gjøres (oppsett, grupper, osv). En dårlig start på økt trenger ikke å ha en dårlig slutt! 
  • Skape noe refleksjon rundt hvordan treninger har vært i dag enten i samling eller til enkeltspillere (tilpasse til alder: Hva har vi gjort, hvorfor ble det så morsomt i dag). Samtidig må vi ikke ha for høyre forventninger til svar og engasjement rundt dette når mange små barn er samlet.
  • Sette opp som mye som mulig av økten for å kunne ha mest mulig kontakt med barna underveis i økten, og bruke så lite tid som nødvendig på rigging. 
  • Samle barn før aktivitet i gruppene de skal være. Skape trygghet. Ikke ta for gitt at de husker navn eller hva som har vært gjort før. Barn liker å vite hva som skal skje og hva som forventes 
  • Skryte og forsterke mestring og innsats. Vise at treneren ser om du prøver og ikke bare om du får til. Dele gleden med spillerne når de får til! 
  • Skape samtale rundt holdninger (rydding, innsats, lagkamerat, hva gjør vi når vi ikke får til)


  • Leke fotball! Barna lærer av hvordan vi oppfører oss og vårt engasjement smitter over på de. 
  • Leke med barna. Noen ganger byr kanskje muligheten seg for å bli bedre kjent med en eller flere etter trening. Noen minutter ekstra kan gjøre mye på kontakten med enkelte (gjelder både før, underveis og etter trening!)


  • Være tydelige på HVA vi skal gjøre og ikke forklare hvordan de skal løse en oppgave. La barna utforske og finne egne løsninger.