2v2
Organisering og regler
- Tydelig oppmerket bane som er 20-25 meter lang og 15-20 meter bred.
- Gruppen deles inn i to lag. Et lag starter på forsvarssiden, velger keeper og danner kø med ball ved et av målene. Det andre laget starter på angrepssiden og danner kø på det andre målet uten å velge keeper.
- I animasjonen er det totalt 10 på gruppen, men her kan man også være 3 par i hver kø uten at det vil blir for mye venting
- Øvelsen starter med pasning fra forsvarslag til angrepslag hvor det så blir en 2 mot 2 situasjon ute på banen. Laget som starter i angrep (hvitt) har fordelen av å starte med ballen, mens laget som starter i forsvar (rødt) har fordelen av at det andre laget ikke har keeper
- Etter et gitt antall forsøk eller minutter bytter lagene slik at alle har like mye tid med å starte i angrep eller forsvar
- Ballen er i spill til den går ut eller i et av målene
Hensikt
- 2 mot 2 er en forenklet spillsituasjon som gir mange forsøk til alle på gruppen i angrep og forsvar
- Ved at laget som starter i angrep ikke har et overtall setter man spillerne i en situasjon hvor de må prøve å komme seg forbi motstandere, samtidig som at de ved å gjøre det kan skape overtall og utnytte det slik som i øvelsen med 2v1
- Ved at lagene bytter på å starte som angrep og forsvar gir man de mange situasjoner etter hverandre hvor de kan legger mer fokus på å score eller å hindre mål
- Laget som starter i forsvar har sjanse til scoring hvis de vinner ballen, som gjør at de yter mer i oppgaven om å hindre mål og samtidig øver seg på omstilling hvis de lykkes i å få tak i ballen
Alternativ organisering
Organisering og regler
- Tydelig oppmerket bane som er omtrent 20x15 meter og småmål.
- Treneren har et ballager hos seg og sender inn ny ball i 2v2-kampen til det laget som skulle ha fått ballen med kampregler
- Spillerne bytter først når trener roper "bytte". Hver 2v2-duell burde vare i 45-60 sekunder
- Alle på et lag (altså alle 4 røde eller alle 5 hvite) samarbeider om å vinne kampen. Stillingen fortsetter altså selv om de bytter på hvem som er på banen.
- I animasjonen er det total 9 på gruppen, men her kan det være 3 par i kø bak hvert mål uten at det blir for mye venting (altså ikke flere enn 12 på hver bane)
- Kan være en ide å ha målene 2-3 meter bak dødlinja for å forhindre at det hindrer mål ved å legge seg foran målene (som ofte blir et problem). Verken angriper eller forsvarere kan i så fall berøre ball når den har passert linja