Hauk og due
Organisering
- Alle duene har en ball hver og stiller seg opp på en linje i rødt eller gult felt
- En av barna starter som hauk og tar plass midt på banen
- Duemor, som da er et av barna (hvis de kan løse det), eller en trener starter i motsatt felt som duene for å rope de hjem
- Viktig at det lages bane med tydelige felt og ikke bare linjer, da poenget er at barna skal klare å stoppe ballen inni "huset"
- Bedre med for stor bane enn for liten, trenere må vurdere ut i fra spillernes modning. En fin måte å løse det på kan være å spille på tvers av banen man har kamp på senere - altså ca 20 meter lang + 2 meter felt til å stoppe ballen i på hver side
Regler
- Duene skal forsøke å bringe ballen over til den andre siden (i huset hvor duemor bor) uten å miste kontrollen over ballen selv eller at hauken sparker ballen ut
- Når duene har krysset første linje kan ikke hauken lenger ta ballen, men de må samtidig ha så god kontroll på ballen at de klarer å stoppe ballen før den neste linjen
- Duer som mister ballen over banens linjer, med eller uten involvering fra hauken, blir hauk i neste runde. Det blir altså flere og flere hauker mens duene tar seg frem og tilbake over banen, og med andre ord økende vanskelighetsgrad på å få til det
Hensikt
- Mange ballberøringer på alle barna i en setting hvor de fortsatt må ta hensyn til en eller flere motstandere (haukene)
- Mye og god øving i å kontrollere ballen i ulik hastighet og måtte endre retning vekk fra motstand, eventuelt forsøke å drible motstandere
- Skaper ofte mye engasjement i tillegg til øvingen og gir alle en positiv start på økten