Hauk og due


Organisering

  • Alle duene har en ball hver og stiller seg opp på en linje i rødt eller gult felt 
  • En av barna starter som hauk og tar plass midt på banen 
  • Duemor, som da er et av barna (hvis de kan løse det), eller en trener starter i motsatt felt som duene for å rope de hjem 
  • Viktig at det lages bane med tydelige felt og ikke bare linjer, da poenget er at barna skal klare å stoppe ballen inni "huset" 
  • Bedre med for stor bane enn for liten, trenere må vurdere ut i fra spillernes modning. En fin måte å løse det på kan være å spille på tvers av banen man har kamp på senere - altså ca 20 meter lang + 2 meter felt til å stoppe ballen i på hver side 

Regler

  • Duene skal forsøke å bringe ballen over til den andre siden (i huset hvor duemor bor) uten å miste kontrollen over ballen selv eller at hauken sparker ballen ut 
  • Når duene har krysset første linje kan ikke hauken lenger ta ballen, men de må samtidig ha så god kontroll på ballen at de klarer å stoppe ballen før den neste linjen 
  • Duer som mister ballen over banens linjer, med eller uten involvering fra hauken, blir hauk i neste runde. Det blir altså flere og flere hauker mens duene tar seg frem og tilbake over banen, og med andre ord økende vanskelighetsgrad på å få til det 

Hensikt

  • Mange ballberøringer på alle barna i en setting hvor de fortsatt må ta hensyn til en eller flere motstandere (haukene) 
  • Mye og god øving i å kontrollere ballen i ulik hastighet og måtte endre retning vekk fra motstand, eventuelt forsøke å drible motstandere 
  • Skaper ofte mye engasjement i tillegg til øvingen og gir alle en positiv start på økten